onsdag 7. januar 2009

1. termin, hva har jeg lært?

1. termin i faget, "Trykk og foto" var spennende, kjekt og utfordrende. Jeg har lært en hel del både når det gjelder fotografering og forskjellige trykkemetoder. Alle skulle lage sin egen blogg, der vi skulle presentere oppgavene vi gjorde i faget. Dermed har også de tekniske datakunnskapene fått næring og vi har lært veldig mye om blogging. Det er en veldig grei måte å presentere produkter på og det er praktisk og oversiktlig.

Jeg likte best fotodelen. Det var lærerrikt og samtidig veldig kjekt. Brit Iren (læreren) lærte oss å se forskjell på bra og mindre bra bilder, og hva som gjorde at noen bilder var bedre enn andre. Hun gidde oss tips om hva som var viktig når vi skulle ta bilder. For eksempel det å gå nærme var en viktig ting, da var det lurt å bruke makrofunksjonen på kamerat. En annen ting hun lærte oss var det å se etter motiver å være bevist på hvordan du tar det. Det er ikke alltid lurt å ha motivet midtstilt, men heller tenke på komposisjon og være kreativ og bruke fantasien. Jeg har lært en hel del når det gjelder fotografering, det å gå nærme, men ikke minst det å se etter motiver og ta bilder på nye spennende måter. Samtidig lærte jeg å redigere bilder på mac-en. Det er utrolig hvor mye bedre et bilde kan bli med bare noen små justeringer. Det har vert kjekt å prøve seg frem og oppdage nye ting innen fotografering, nå sist når vi lærte om lukker og blender innstillinger på kameraet. Hvordan du kan et bilde til å bli helt skarpt, til at det kan bli et bilde som fyller en hel bevegelse. Jeg fikk prøve det ut litt, men det er deffentlig noe jeg skal prøve ut mer.

Selv om en stor del av første termin handlet mye om foto, hadde vi også en del trykkmetoder som vi lærte. Deriblant potettrykk, som vi husker fra vi var små, til litt vanskeligere trykk som sjablong-trykk og lino-snitt. Det ble med en gang mer utfordringer når vi hadde sjablong trykk der vi skulle trykke både positivt og negativt. Men lino-snitt ble igjen en litt større utfordring. Det blir ganske fine trykk så lenge du har tunga beint i munnen og skjærer ut riktig. Selv om jeg har trykt lino trykk en del ganger før, så er det alltid vanskelig når du skal skjære ut, men jeg ble fornøyd med resultatene når det gjaldt både lino-trykk og sjablong- trykket. Lino-snitt oppgaven var å lage et trykk som var organisk, men sjablong-trykk oppgaven var trykk på tekstil og det skulle være positivt og negativt trykk.

Alt i alt er jeg fornøyd med 1.termin, jeg føler jeg har utviklet meg selv både som fotograf og som trykker. og jeg gleder meg til et nytt og spennende termin.

Ingen kommentarer: