lørdag 23. mai 2009

Karolines lidenskap for musikk

Bakgrunn:
Dette er den første collagen av de tre som jeg har laget i oppgaven, som jeg har valgt å kalle "Karoline". Her skulle jeg prøve å få frem en av de mest dominerende sidene av karoline, nemlig hennes lidenskap for musikk. Helt siden hun var 11-12 år har hun hørt på musikk, som for andre på hennes alder var uaktuell å ha i cd-samlingen. Sjangeren hun hører på er rock fra 60 til 80- tallet. Noen av yndlingsbandene hennes er, Thin Lizzy, UFO og bandet som står hennes hjerte nærmest er EUROPE.

Utforming:
På denne collagen har jeg satt sammen ulike bilder som til sammen skal danne uttrykket om hennes lidenskap til musikk. Jeg valgte å utforme collagen i photoshop, der jeg begynte med å legge inn et bakgrunnsbildet. I dette tilfelle er det bildet med gitarhalsen og handen til karoline som holder et grep, med soverommet hennes i bakgrunnen. I dette tilfelle redigerte jeg bildet først på iphoto og la det inn på photoshop etter på. Deretter lagte jeg nye layers og la inn nye bilder som la seg oppå bakgrunnsbildet. Jeg brukte dermed ulike overlayfunksjoner, alt i frå "Darken" til "Soft light", noen ganger gjorde jeg også bildet mer gjennomsiktig. Deretter brukte jeg viskelæret med liten "hardness" slik at overgangene mellom bildene ble mjuke. Jeg har også variert i fargene, noen bilder er svart/hvite,mens med andre bilder har jeg beholdt fargen. på gitaren oppe til høyre har jeg brukt en funksjon som heter trashhold.

Komposisjon:
Bildet i bakgrunnen er med på å skape et perspektiv i collagen. Gitarhalsen som går innover i bildet er med på å skape rom og dybde. Skråtaket på soverommet har linjer som går horisontalt, gitarhalsen har skrålinjer og gardinene skaper vertikale linjer. Alt dette er med på å skape spenning og liv, men samtidig balanse i det grunnleggende bildet. For å få frem et rocka preg på collagen har jeg brukt svart som en dominerde farge og musikken kommer fram med gitarene i bildet og cdene som ligger på gulvet. collagen har et preg av et soverom med det skråe taket og rote på gulvet. det er med på å skape et ungdomslig og personlig preg. Med den svarte og hvite siden til høyre og fargen i vinduene til venstre blir det en balanse i bildet, samtidgi går det svart og hvit igjen i vinduet,på samme måte som ansiktet til karoline nede til høyre er i fargen som er med på å skape kontrast,men samtidig holder balansen oppe.





Ingen kommentarer: