søndag 24. mai 2009

Oppsumering

A) FOTO:

Foto har for min del vert den kjekkeste delen av faget. Det er også her jeg føler jeg har utviklet meg mest. Det har vert spesielt kjekt å jobbe i studio. Samtidig har det kjekt og motiverende når det har vert så mange valgfrie oppgaver. Selv om vi fikk ulike tema, har det bare vert hjelpelinjer, og det er mange muligheter innenfor et tema. Siden valgfriheten er stor er det kjekt og motiverende å jobbe med foto. Mye har vert kjekt og utfordrende med foto, men det som jeg synes har vert absolutt mest lærerikt og kjekkest å holde på med, er redigeringen og alle de utallige mulighetene vi har photoshop.

B) TRYKK

Trykk var den andre delen av dette faget. For min del har ikke trykk vert like kjekt som foto, men det har uansett vert interessant å lære ulike trykkemetoder. Jeg synes også det har vert stor variasjon i trykkingen, alt fra potettrykk til koldnålstrykk. Det siste vi hadde nå var koldnålstrykk, noe som var veldig interessant å lære, både fordi det gjerne er den mest avanserte metoden, men og fordi det er det motsatte av linotrykk, så vi har lært både høytrykk og dyptrykk. På samme måte her, har det vert stor valgfrihet. Vi fikk retningslinjer, men kunne stort sett velge fritt innenfor de. Som for eksempel på sjablongtrykket, var det eneste kravet at det skulle være posetivt og negativt trykk. På linotrykket skulle motivet være organisk og på koldnålstrykket, skulle vi ta utgangspunkt i et bilde og det skulle være romskapende.

C) BLOGGING

Blogging har vert et sentralt moment i faget trykk og foto. Det er ikke bare smart, det er også veldig enkelt. Det er smart i den forstand at vi blir mer vandt med pc-en og alle mulighetene det er med blogging, det er også en hjelp til andre skoler som gjerne har det samme faget, der de kan se andre alternative løsninger av faget. Det er enkelt fordi vi slipper å stresse med innlevering av bilder, oppsumeringer og prosesshefter. Vi legger det bare ut på bloggen og læreren kan vurdere arbeida der ifra. I begynnelsen av året følte jeg at vi fikk en skikkelig gjennomgang om hvordan vi skulle håndtere en blogg, samtidig ble bloggene følgt opp av læreren og hun gidde forslag om hvordan vi kunne forbedre den. Blogging er et veldig smart og enkelt hjelpemiddel i faget og for våres del har den vert veldig sentral.

D) ARBEIDSMETODER

Vi har hatt mange forskjellige arbeidsmetoder i faget. For det meste har det vert inviduelt arbeid, men vi har også tatt bilder hele gruppen i studio og med andre oppgaver når vi skulle prøve ut lukker og blendertid. Vi har hatt forskjellige oppgaver når det kommer til foto, der arbeidsmetoden har vekslet mellom selve bildetakingen og redigeringen etterpå. Vi har også prøvd ut forskjellige arbeidsmetoder i trykk. Samtidig har noen av arbeidsmetodene gått ut på at vi velger oppgave selv og vi har selv ansvar for å disponere tiden.


- Jeg føler jeg har lært mye i dette faget. jeg har ikke bare lært ulike trykkmetoder, men også hvordan vi skal montere dem profesjonelt. Jeg har ikke bare lært å ta gode bilder, men også hvordan jeg kan behandle dem og gjøre dem enda bedre med bare noen få justeringer i photoshop eller iphoto. Jeg føler jeg har utviklet fantasien min og jeg ser flere spennende motiv hele tiden. Selv om jeg har lært å ta bedre bilder, føler jeg at det jeg har lært og utviklet meg mest i, er i photoshop.
-Det har absolutt vert nok utfordringer i faget. Den største av alle var nok det å få til "" i koldnålstrkket. Det har også vert utfordringer som har vert kjekke, dermed er jeg alltid motivert til å prøve å ta utfordringen å gjøre mitt beste. Jeg syns lukker og blendertid har vert en stor utfordringen, men samtidig har det vert utrolig lærerikt og jeg har fått noen bra bilder av vann og hår i bevegelse.
- Jeg har ikke så mange forslag til endringer i faget, det eneste jeg kommer på er at vi gjerne kunne hatt litt flere ekskursjoner, gjerne gått på noen utstillinger og møtt noen flere autografer. Det hadde også vert spennende om vi kunne fått til at vi kunne vert en del av et prosjekt til en fotograf der vi jobbet for fotografen, på en måte som en slags utplassering.

Ingen kommentarer: