lørdag 23. mai 2009

Karolines livssyn

Bakgrunn:
På den andre collagen skulle jeg få frem en annen viktig side av Karoline, nemlig livssynet hennes. Religionen har alltid vert et sentralt moment i livet hennes og hun har alltid sett på seg selv som en kristen. Selv om hun, som alle andre kristne, tviler iblant er hun hundre prosent sikker på at Jesus døde for henne og at han er verdens frelser.

Utforming:
På samme måte som den første collagen så har jeg også her startet opp med et bagrunnsbilde som dere sikkert ser, er bildet av korset og bibelen. På samme måte som sist gang har jeg laget flere layers der jeg har hentet inn nye bilder. På denne collagen er det til sammen 5 bilder som er brukt, noe som er veldig lite i forhold til de andre to collagene. Grunnen til det var at jeg følte jeg fikk frem budskapet med de bildene jeg brukte og jeg ville ikke overdrive. Samtidig skulle denne siden av karoline ha et mer rolig og harmonisk preg, i forhold til den rocka collagen som har mye mer liv og spenning. Også her har jeg brukt forskjellige overlayfunksjoner og brukt viskelære for å få mjuke overganger mellom bildene.

komposisjon
Også her har jeg lagt vekt på å skape romskapende virkemiddel, med både overlapping og at bibelen går skrått bak i bildet. Det er mange skrålinjer i bildet som igjen er med på å skape spenning og rytme. Det røde og gule mønsteret som bibelen og korset ligger på, går igjen i det rødegule som går over bibelsida og det ene ansiktet til karoline til venstre. Får å få frem det rødgule mønsteret der, har jeg brukt et bildet av gitaren og klippet ut mønsteret som er på gitaren. Den intense rødfargen kan minne om flammer, og det er et symbol på den intense kjærligheten Karoline får fra sin frelser. Jeg har tatt med en gitar som viser hvor viktig musikken til karoline også er i hennes religiøse liv, hun har lagt flere kristne sanger. De to ansiktene skal være et symbol på både tvil og tro. Ansiktet til høyre representere en tankefull karoline der hun gjerne tviler litt, mens på den høyre siden har du en karoline som ser selvsikker og bestemt ut. Hun tror.

Ingen kommentarer: