torsdag 7. mai 2009

Koldnål



vi fikk i oppgave å lage et trykk i koldnål metoden. To krav måtte vi forholde oss til, vi skulle ta utgangspunkt i et bilde og utarbeidet et motiv ut i fra det, vi skulle også ha en romskapende komposisjon. Jeg valgte å ta utgangspunkt i bildet ovenfor. Ideen bak trykket mitt vår å skape et trykk som var romskapende og som hadde en rolig og harmonisk uttrykk. Jeg viderutviklet motivet fra fotoet og la inn båt i forgrunnen i lag med gutten. På denne måten ble det en overlapping og et størrelseforhold mellom bakgrunnen. Samtidig valgte jeg å bruke sterkere og mer valører i forgrunnen og svakere i bakgrunnen.

Dyptrykk er en trykketeknikk der det kan etses eller bruke en raderingsnål i en metallplate for å få frem et motiv. Det fungerer på den måten at det blir risset linjer og streker inn i platen som utgjør et motiv. Deretter påføres sverte på platen og den trekkes ned i utdypningene. Dermed blir det brukt et papir som blir lagt i sammen med metallplaten i en spesiell presse. Dermed vil sverten som ligger nedi utdypningene bli presset på papiret.

Koldnålstrykk er en dyptrykksmetode, der du har en sinkplate som du raderer frem en komposisjon med en raderingsnål. Dermed, når man påfører svarte over platen og tørker det av igjen, vil sverten legge seg igjen i linjene som er skjært ut. Før du påfører sverten og etter du har tatt den av igjen plasserer man den på en varmeplate som gjør at sverten trekker ned i utdypningene. Deretter legger man platen i en spesiell presse som gjør at sverten i utdypningene blir presset på et gjennomvåt papir, som du legger oppå.

Rembrandt Harmenszoon van Rijn var en kunstner som brukte koldnål på 1600 tallet. I dag har vi kunstnere som Max beckman som kommer fra tyskland, Milton Avery fra Amerika og Herman-Paul som var en fransk kunstner og illustratør.

Jeg synes det var en kjekk og spennende teknikk. Samtidig så var det utfordrende fordi det var vanskelig å vite hvor hardt jeg skulle trykke når jeg brukte raderingsnåla. På den måten var det også en utfordring å skape ulike valører. Det kjekkeste var å risse inn motivet. Selve trykkinga og pressinga var ikke fullt så kjekt. Det var litt langtrukkent, men samtidig var det veldig spennende å se hvordan resultatet ble.

Av denne oppgava har jeg lært en helt ny og avansert trykke måte, syns hvertfall jeg. Det var flere trinn vi skulle gjennom før vi fikk et bra resultat. Men det var absolutt verdt lære og det kan komme godt med. Samtidig lærte jeg å bli mer bevist på bruk av raderingsnåla, lage rette linjer og skape nyanser i bilde.

Ingen kommentarer: